Beata Bilińska

Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie fortepianu prof. Andrzeja Jasińskiego. Swoje umiejętności doskonaliła również w berlińskiej Hochschule der Kunste, studiując w klasie
prof. Klausa Hellwiga. Brała udział w kursach mistrzowskich, pracując pod kierunkiem wybitnych artystów, takich jak m.in. Lee Kum Sing oraz John Perry.

Laureatka II Nagrody I Międzynarodowego Konkursu Młodych Pianistów
„Arthur Rubinstein in Memoriam” w Bydgoszczy (1993), finalistka
46. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Feruccio Busoniego w Bolzano (Włochy – 1994), zdobyła pierwszą nagrodę oraz nagrodę publiczności
na XVII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym „Rina Sala Gallo” we włoskiej Monzy. Występowała na wielu prestiżowych festiwalach i koncertowała
m.in. w Austrii, Argentynie, Bułgarii, Czechach, Danii, Francji, Irlandii, Finlandii, Japonii, na Litwie, Łotwie, w Mołdawii, Niemczech, Norwegii, Rosji, Rumunii, Słowacji, Szwajcarii, Szwecji, na Ukrainie, w USA i we Włoszech. Współpracowała z większością polskich dyrygentów oraz z zagranicznymi mistrzami batuty, takimi jak: Massimiliano Caldi, Antal Matyas, Wolfgang Michel, Jiri Mikula, Dainius Pavilionis, Kriss Russmann, Brian Schembri, Christian Schumann, Lothar Seyfarth, Eugene Tzigane, Takao Ukigaya. Brała udział w projektach kameralnych, m.in. wielokrotnie z Kwartetem Śląskim i Krakowskim Kwintetem Dętym oraz z instrumentalistami: Jakubem Jakowiczem, Konstantym Andrzejem Kulką, Rafałem Kwiatkowskim, Patrycją Piekutowską, Agatą Szymczewską i Marcinem Zdunikiem.

W 2003 roku zadebiutowała w Carnegie Hall, w głównej sali „Isaac Stern Auditorium” w Nowym Jorku. Jako pierwsza polska pianistka wykonała Koncert Fortepianowy Zmartwychwstanie Krzysztofa Pendereckiego (2005) oraz prawykonała II Koncert Fortepianowy Wojciecha Kilara (2011). Nagrała dziesięć płyt kompaktowych,
na których znalazły się muzyka Ludwiga van Beethovena, Fryderyka Chopina, Sergiusza Rachmaninowa, Modesta Musorgskiego, Sergiusza Prokofiewa, kompozycje na skrzypce i fortepian polskich kompozytorów XX wieku, utwory kameralne Aleksandra Tansmana oraz Koncert Fortepianowy Zmartwychwstanie K. Pendereckiego (2005) i II Koncert Fortepianowy W. Kilara (2014). Dwukrotnie nominowana
do „Paszportu Polityki” oraz czterokrotnie do nagrody Fryderyk (2003, 2004, 2013, 2015) – prestiżowego Fryderyka otrzymała w roku 2015 za CD z II Koncertem fortepianowym W. Kilara (Aukso / Moś / 2014). Za kolejne płyty uhonorowano ją licznymi nagrodami fonograficznymi, m.in.: dwukrotnie Pizzicato Supersonic Award w Luxemburgu, Joker Award przyznawaną przez belgijskie Les Crescendo, Scherzo Award w Madrycie i Musica Award w Rzymie oraz najbardziej prestiżowe wyróżnienie fonograficzne MIDEM Classical Award 2008.

Doktor habilitowana sztuk muzycznych, profesor nadzwyczajna Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach należy do czołówki polskich pianistów.
Od ponad dwudziestu lat prowadzi intensywną działalność artystyczną, występując z koncertami symfonicznymi, recitalami solowymi i kameralnymi w Polsce
oraz za granicą. Prowadzi również liczne kursy mistrzowskie, a także zasiada w jury ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów pianistycznych (m.in. International Chopin Piano Competition in Asia).


Termin i miejsce koncertu
14 sierpnia (wtorek), godz. 19.00 – Trzęsacz
kościół pw. Miłosierdzia Bożego, ul. Pałacowa 3