Wykonawcy

Zespół powstał z inicjatywy Miszy Tsebriy‟a, absolwenta Państwowego Konserwatorium w Odessie. Kwartet złożony z muzyków orkiestry Opery na Zamku w Szczecinie w ciągu ponad dziesięciu lat istnienia zagrał setki koncertów, prezentując słuchaczom utwory muzyki klasycznej, rozrywkowej i sakralnej. Dużym powodzeniem wśród odbiorców cieszą się jego koncerty tematyczne, zatytułowane „Od Baroku po Rock”, zawierające m.in. przeboje filmowe, arie operowe i operetkowe, walce, tanga oraz romanse rosyjskie.

Termin i miejsce koncertu
23 sierpnia (środa) – Trzęsacz kościół pw. Miłosierdzia Bożego, ul. Pałacowa 3

Założona przez Bohdana Boguszewskiego orkiestra nagrała sześć płyt kompaktowych z utworami A. Vivaldiego, F. Mendelssohna-Bartholdy’ego,
E. Chaussona, E. Griega, P. Czajkowskiego i P. Klimka. Współpracowała z wybitnymi solistami polskimi i zagranicznymi, do których należą Natalia Benedetti, Kevin Kenner, Olga Kern, Jadwiga Kotnowska, Konstanty Andrzej Kulka, Rodolfo Liambias, Tove Lonskov, Adam Makowicz, Gregorio Nardi, Bartłomiej Nizioł, Piotr Paleczny, Dora Sturludóttir, Agata Szymczewska. Grała w wielu prestiżowych salach koncertowych, m.in. w Filharmonii Berlińskiej i Filharmonii w Hamburgu, w Królewskim Konserwatorium w Kopenhadze, w warszawskim Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, a także na estradach festiwalowych we Włoszech. W roku 2010 koncertami w Lincoln Center i Carnegie Hall pod dyrekcją Bohdana Boguszewskiego brała udział w finale obchodów Międzynarodowego Roku Chopinowskiego w Nowym Jorku. Tradycją się stało, że ze względów repertuarowych corocznie powiększany jest na czas Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego Sacrum Non Profanum skład orkiestry o muzyków reprezentujących Filharmonię
im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, co przynosi wymierne efekty artystyczne.

Termin i miejsce koncertu
22 sierpnia (wtorek) – Trzęsacz kościół pw. Miłosierdzia Bożego, ul. Pałacowa 3

 

 

Historia zespołu sięga pierwszych dekad XIX wieku i muzycznej działalności we Lwowie najmłodszego syna Wolfganga Amadeusza Mozarta – Franza Ksawerego, organizatora życia muzycznego, założyciela Towarzystwa św. Cecylii, w ramach którego rozpoczęła swoją działalność symfoniczna orkiestra, towarzysząca wówczas także spektaklom operowym. Na początku XX wieku działała w ramach Towarzystwa Filharmonicznego, zainicjowanego przez Ludwika Hellera, ówczesnego dyrektora Lwowskiej Opery. W tym czasie występowali z nią słynni dyrygenci – Jerzy Kołaczkowski, Kazimierz Wiłkomirski i Grzegorz Fitelberg, a także muzycy tej miary, co Gustav Mahler, Richard Strauss, Ruggero Leoncavallo czy Béla Bartók, który wykonał we Lwowie swój II Koncert Fortepianowy.Po drugiej wojnie światowej z własnymi koncertami autorskimi występowali z orkiestrą znakomici kompozytorzy, wśród nich Dymitr Szostakowicz, Aram Chaczaturian i Dmitrij Kabalewski, oraz światowej sławy dyrygenci Kiriłł Kondraszyn, Gennadij Rożdestwienski, a także genialni wirtuozi ‒ Dawid Ojstrach, Światosław Richter i Mścisław Rostropowicz.

Podczas licznych tournée po świecie, m.in. po Austrii, Chinach, Hiszpanii, Francji, Niemczech, Polsce, Szwajcarii i Włoszech, orkiestra przybliża słuchaczom bogatą spuściznę muzyki ukraińskiej. Za nagranie płytowe Franz Xaver Mozart Klavierkonzerte otrzymała nagrodę Radio Swiss Classic. W jej dorobku znajduje się ponad 20 nagrań płytowych, a także koncerty transmitowane przez szwedzkie, szwajcarskie i niemieckie stacje telewizyjne. Koncertując z orkiestrą, podczas wspólnego występu spotkali się dwaj mistrzowie współczesnej sztuki muzycznej Krzysztof Penderecki i Myroslaw Skoryk.

Od 2006 roku na czele siedziby orkiestry Filharmonii Lwowskiej, stanął znakomity dyrygent, laureat Państwowej Nagrody im. M. Łysenki – Wołodymyr Sywochip, który wraz ze swoim zespołem i Bohdanem Boguszewskim wystąpi 18 sierpnia br. w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie podczas koncertu organizowanego w ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego Sacrum Non Profanum.
Terminy i miejsca koncertów
18 sierpnia (piątek) – Szczecin Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
ul. Małopolska 48
20 sierpnia (niedziela) – Berlin Herz Jesu Kirche, ul. Fehrbelliner 99
21 sierpnia (poniedziałek) – Szczecin bazylika archikatedralna św. Jakuba
ul. św. Jakuba Apostoła 1

Urodzony 21 lutego 1988 roku w Bielsku-Białej kompozytor i teoretyk muzyki studiował kompozycję u Marka Jasińskiego w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy (2008‒2010). W 2009 roku otrzymał roczne stypendium w ramach programu ERASMUS w Istituto Superiore di Studi Misicali „Achille Peri” w Reggio nellʼEmilia we Włoszech, pod kierunkiem Andrea Talmelli. W 2013 roku w macierzystej uczelni ukończył studia kompozytorskie II stopnia (dyplom z wyróżnieniem) w klasie prof. Mariana Borkowskiego.

Od trzech lat jest wykładowcą tej uczelni. Laureat kilkunastu nagród i wyróżnień w ogólnopolskich oraz międzynarodowych konkursach kompozytorskich. Do najważniejszych należą: ‒ I nagroda na międzynarodowym konkursie kompozytorskim EACC12 Choral Composition Award w Graz za Beati na chór mieszany a cappella (2012), ‒ III nagroda ex aequo na VII Konkursie im. Karola Szymanowskiego w Warszawie za Tre Episodi na orkiestrę (2013), ‒ III nagroda na X Composer Competition „Musica Sacra” w Kolonii za Miserere mei Deus, miserere mei na chór mieszany a cappella (2014), – wyróżnienie na XIII Konkursie Kompozytorskim im. Tadeusza Ochlewskiego w Krakowie za A Wanderer’s Song na chór dziecięcy (2015), ‒ I nagroda na XII International Composer Competition „Musica Sacra Nova 2016” w Cambridge za Beatus vir na chór mieszany a cappella (2016).

Jego utwory znalazły się na wielu festiwalach i koncertach w Polsce i za granicą (Austria, Hiszpania, Irlandia, Niemcy, Rosja, Ukraina, USA, Wielka Brytania oraz Włochy), m.in.: MFMW „Warszawska Jesień” (koncert towarzyszący), Gaude Mater w Częstochowie, Legnica Cantat, Europäisches Festival für zeitgenössische geistliche Musik w Kolonii, International Choral Festival Missoula, Cork International Choral Festival. Interpretowały je m.in. takie zespoły jak Filharmonia Pomorska, Filharmonia Szczecińska, Filharmonia Gorzowska, Baltic Neopolis Orchestra, Trinity College Choir (Wielka Brytania), Jauna Muzika Vilnius Municipal Choir (Litwa), Chór Polskiego Radia, Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis, Chór Akademicki im. prof. Jana Szyrockiego ZUT w Szczecinie.

Kompozycje Szymona Godziemba-Trytki opublikowało Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego, Schott Music w Mainz, Helbling Verlag w Innsbrucku oraz Carus-Verlag w Stuttgarcie. Twórcę uhonorowano wieloma nagrodami i stypendiami, takimi jak np.: Nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia w twórczości artystycznej (2012), Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za wybitne osiągnięcia (2012), Stypendium Prezydenta Miasta Bydgoszczy dla wyróżniających się studentów (2013), Stypendium Fundacji Grazella w dziedzinie muzyki (2013), pierwsze miejsce w plebiscycie Rumaki 2013 organizowanym przez Grupę Kapitałową Makrum SA za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury i godne reprezentowanie województwa kujawsko-pomorskiego w kraju i na świecie.

Contemplation of One Man Martyrdom (2013) „Moim zamiarem w utworze Contemplation of One Man Martyrdom było skoncentrowanie działań muzycznych na trwaniu przestrzeni czasowej, wydobyciu refleksyjnej aury towarzyszącej stanowi skupienia, zadumy. Szczególny wymiar owego trwania upatruję w pauzie, oddechu muzycznym, a więc miejscach, w których dźwięk staje się ulotnym wspomnieniem, przeszłością”.

Szymon Godziemba-Trytek

Urodzona w roku 1989 w Toruniu kompozytorka i muzykolog ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu w klasie prof. Zbigniewa Kozuba (2013.) Jest także absolwentką studiów podyplomowych z kompozycji (2014) Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu pod kierunkiem prof. Reinharda Kargera. W roku 2016 uzyskała stopień doktora w dziedzinie sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej kompozycja i teoria muzyki.

Laureatka wielu stypendiów artystycznych i naukowych, m.in. programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska”, programu stypendialnego Instytutu Adama Mickiewicza „Kultura Polska na świecie”, Stypendium Prezydenta Miasta Torunia, Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz Miasta Poznania. Jej utwory są często wykonywane w kraju (np. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna”, Międzynarodowy Festiwal „Muzyka w Starym Krakowie”, Międzynarodowy Festiwal Muzyki i Sztuki Krajów Bałtyckich „Probaltica” czy „Festiwal Muzyki Polskiej” w Krakowie) oraz podczas licznych festiwali zagranicznych (m.in. w Austrii, Czechach, Estonii, Holandii, Irlandii, Korei Południowej, Luksemburgu, Niemczech, Norwegii, Szwecji, USA, na Słowenii, i Ukrainie).

Laureatka wielu prestiżowych ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów kompozytorskich, m.in. Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego na utwór perkusyjny w Oklahoma City, USA (2010), Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Gramodeska” w Pradze (2011), Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego im. Tadeusza Ochlewskiego, organizowanego przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne (2011 oraz 2015), Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Marathon V-Festival for young contemporary music” w Wiedniu (2013), Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego KM Związku Kompozytorów Polskich im. Zygmunta Mycielskiego (2013, 2014) i XIV International Forum Music of Youth w Kijowie (2016).

Jej utwory są wydawane regularnie przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne PWM, Acte Prélable oraz Norsk Musikforlag z Norwegii, a kompozycja Trzy Tańce Polskie na kwintet dęty blaszany została zakwalifikowana przez międzynarodowe jury oraz wykonana w 2016 roku podczas Światowych Dni Muzyki w Korei Południowej organizowanych przez Międzynarodowe Towarzystwo Muzyki Współczesnej. Kompozytorka była jedną z najmłodszych uczestniczek tego festiwalu.

Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej, Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich, Koordynatorem Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Poznańska Wiosna Muzyczna oraz wykładowcą Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego. Trzy Tańce Polskie na kwintet dęty blaszany (2014) „Utwór powstał specjalnie z myślą o młodych artystach związanych z Akademią Muzyczną im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu. Kompozycja była wielokrotnie prezentowana w kraju i za granicą, m.in. podczas 50. Międzynarodowego Festiwalu Organowego organizowanego przez Filharmonię Koszalińską im. S. Moniuszki i Międzynarodowego Festiwalu ISCM World Music Days 2016 w Tongyoeng w Korei Południowej. Kompozycja, złożona z trzech części: Mazur, Kujawiak, Oberek, nawiązuje do tradycyjnej polskiej muzyki ludowej. Jest to kolejny utwór twórczości inspirowany folklorem, obok takich kompozycji, jak: Trzy Tańce Polskie na trio marimbowe (2009), Kujawiak-dumka i Oberek na duet altówkowy (2015). W roku 2017 planowane jest wykonanie Trzech Tańców Polskich na kwintet dęty blaszany w ramach warsztatów w nowojorskim The Juilliard School organizowanych przez American Brass Quintet”.

Ewa Fabiańska-Jelińska

Urodzony 24 listopada 1980 roku w Szczecinie kompozytor z wyróżnieniem ukończył studia kompozytorskie w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie prof. Marka Jasińskiego i prof. Zbigniewa Bargielskiego (2005). Studiował również pod kierunkiem prof. Andrea Talmellego i prof. Maurizio Ferrariego we Włoszech (Instituto Achille Peri w Regio Emilia), a także brał udział w wielu kursach mistrzowskich i seminariach prowadzonych przez takich kompozytorów jak Hugues Doufort, David Dramm, Ivan Fedele, Luca Francesconi, Anders Hillborg, Fabián Panisello, Horaţiu Rădulescu i Marco Stroppa.

Należy do grona twórców, którzy zostali wyłonieni przez prof. Krzysztofa Pendereckiego i prof. Henryka Mikołaja Góreckiego do prestiżowego programu „Młodzi kompozytorzy w hołdzie Fryderykowi Chopinowi” zrealizowanego w latach 2007‒2010 przez Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego.

Laureat następujących konkursów kompozytorskich: Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. I.J. Paderewskiego (II miejsce – Bydgoszcz 2006), Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego z okazji 25. rocznicy pontyfikatu Papieża Jana Pawła II (III miejsce – Wrocław 2003), Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego z okazji 30-lecia Akademii Muzycznej w Bydgoszczy (wyróżnienia – 2004), Międzyuczelnianego Konkursu na Fugę (I miejsce – 2003), jest również wielokrotnym stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. We wrześniu 2012 roku ukazała się monograficzna płyta kompozytora Expression (DUX 0752) z udziałem Chóru i Orkiestry Filharmonii Śląskiej w Katowicach, Śląskiej Orkiestry Kameralnej pod dyrekcją Przemysława Fiugajskiego oraz solistów, w tym m.in. Bartłomieja Nizioła. W roku 2008 wydano płytę Młodzi kompozytorzy w hołdzie Fryderykowi Chopinowi (DUX 0635/0636), na której znalazło się jego Trio florenckie na skrzypce, wiolonczelę i fortepian. Płyta otrzymała nominację do nagrody Fryderyk 2009. W 2014 roku na płycie Tribute to Carl Loewe znalazły się m.in. trzy pieśni z jego muzyką do słów R.M. Rilkego oraz ballady C. Loewego w jego aranżacji w wykonaniu Urszuli Kryger i Adama Kruszewskiego z udziałem Baltic Neopolis Orchestra pod dyrekcją Pawła Kotli. Płyta otrzymała rekomendację niemieckiej rozgłośni SWR2.

Utwory kompozytora wykonywali znani soliści oraz renomowane zespoły w Polsce i za granicą (Chiny, Czechy, Niemcy, Szwecja, USA, Włochy). Jego Operetka na podstawie dramatu W. Gombrowicza wystawiona w Warszawskiej Operze Kameralnej aż jedenaście razy w ciągu dwóch sezonów zebrała znakomite recenzje krytyków i żywy odbiór publiczności. Spektakl wytypowano do udziału w Międzynarodowym Festiwalu Operowym „Armel”, którego dziesiąta edycja odbędzie się w Wiedniu w 2017 roku.

Utwory Michała Dobrzyńskiego znajdują się w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Mgnienie III (2016) „Mgnienie III, to kontynuacja utworów kameralnych tytułowanych Mgnienie. Pierwsza wersja utworu (na kwintet smyczkowy, klarnet, fagot i róg, 2011) skomponowana została na zamówienie solistów Filharmonii Szczecińskiej. Druga wersja (na klarnet i kwartet smyczkowy, 2012) została znacząco odmieniona w stosunku do pierwszej. Charakterystyczna jest tu aforystyczność muzycznych gestów, ich następstwo, swoista ″układanka‶ elementów, aniżeli poszczególne wewnętrzne struktury i ich budowa. Najnowsza wersja utworu, przeznaczona na saksofony – sopranowy i altowy – oraz kwartet smyczkowy dopełnia tę ideę jeszcze bardziej, odwołując się do elementów kojarzonych z muzyką improwizowaną i związanej z nią teatralizacją sytuacji koncertowej”.

Michał Dobrzyński

1 2 3